Varmdo

 

Folkomröstning i Värmdö 

Kampanj: Rösta JA – rädda Värmdös skolor

Kund: Socialdemokraterna i Värmdö

Infrastruktur: Toolbox / Forward / Lokal hemsida / Kommunikationsstöd


89 procent röstade JA efter smart och intensiv S-kampanj

Skolfrågan hade länge varit en infekterad fråga i Värmdö kommun. Så till den grad att det till sist kom att avgöras i en folkomröstning. Socialdemokraterna i Värmdö kampanjade på JA-sidan med en kampanj bestående av både klassiska valaffischer samt digitala insatser. 

Vi fick uppgiften, att trots pandemiska restriktioner, hjälpa till att vinna folkomröstningen om nedläggningen av skolor i Värmdö.

Kombination av både gamla och nya metoder

Till följd av pandemin fanns begränsade möjligheter att använda sig av enbart klassisk dörrknackningskampanj. För att nå ut med sitt budskap riktade Socialdemokraterna blickarna mot digitalt kampanjande i kombination med trycksaker och pressarbete.

När M spred desinformation mobiliserade S med fakta

Som vid de flesta lokala folkomröstningar är det för många medborgare svårt att sätta sig in i frågan. Med allt svagare bevakning om lokal politik är en utmaning med lokalpolitik alltid att få fram sakfrågan.

Modereterna – som leder Värmdö kommun – gick inför valet ut med information att omröstningen hade spelat ut sin roll och information från kommunen om folkomröstningen och vad valet handlade om var mer än bristfällig.

Men med rätt metoder kan man både möta desinformation, sprida kunskap och sätta fokus på sina lösningar. Fokus för S i Värmdö var både att informera om folkomröstningen samt att påvisa på ett tydligt sätt vad som stod på spel.

Skräddarsydda kampanjsidor för optimerat genomslag

Vi hjälpte till att ta fram koncept samt sätta den digitala infrastrukturen på plats med verktyg för databearbetning och kampanjsidor. Databearbetning för att samla in kontaktuppgifter till värmdöbor villiga att engagera sig för JA-sidan. Kampanjsidor för att operationalisera konceptet, vilket gjordes i form av två kampanjsidor, en ren “Rösta JA”-kampanjsida och en GOTV-sida (“Gå ut och rösta”-sida) för att mer neutralt sprida information om folkomröstningen med fokus på sociala medier.

Rikare flöde med drönare, grafik, annonser och video

För ett rikare flöde i sociala medier samt för innehåll till kampanjsajter producerades filmer där väljare på stan intervjuades samt togs en drönarfilm fram.