Om oss

Vi hade kunnat nöja oss med att säga att vi är en fullservicebyrå – med kollektivavtal – som rör oss i gränslandet mellan strategi, produktion och verktyg. Eller att vi är riktigt duktiga på att göra film. Det stämmer visserligen, men framförallt är vi specialiserade på att hjälpa samhällsnyttiga aktörer att kommunicera. Oavsett om vi hjälper till att vinna val och folkomröstningar, påverkar i sakfrågor eller värvar och organiserar nya medlemmar.

Det korta berättelsen – vårt erbjudande

Sedan starten, inför EU-valet 2009, har vi hjälpt fackföreningar, intresseorganisationer, myndigheter, kommuner och folkrörelser. Problemen har varit återkommande – påverka beslut, förflytta opinioner, bygga valkampanjer, engagera väljare, aktivera gräsrötter, utforma koncept, producera upplevelser, bedriva person-pr med mera – samtidigt som metoderna har utvecklats våldsamt snabbt.

Och den lite längre – vilka vi är

Framförallt jobbar vi med progressiva organisationer. Någonting som både oroar och fascinerar oss är kraftmätningen mellan just progressiva och den alternativa högern. Det förändrade politiska landskapet och den digitala transformationen omkullkastar gamla strategier och det räcker inte längre med att producera en stark film eller att upprepa samma budskap om och om igen. Resultatet, när sofistikerad kampanj- och annonsteknik kombineras med populism, blir förödande för den som inte har gjort sin hemläxa.

Great Beyond var med och startade upp Nätverket för progressiv samhällsutveckling (NFPS) som ger ut handboken ”Så knäcker vi SD-koden”.

Under pandemiåren 2020-2021 förändrades mycket över en natt. Från att mestadels ha tänkt och producerat fram digital opinionsbildning och valrörelser – samt ett gäng valkampanjverktyg med gänget på Toolbuilders – ställde vi om mer eller mindre all verksamhet till värvning och organisering av medlemmar och kontakter på nätet. Därför var det naturligt för oss att bli en del av den norska valrörelsen 2021 – vår ringkampanj blev landets största, för vi fick fackliga aktiva att göra jobbet (köpt telemarketing är dyrt, inte minst för att det är mer effektivt med egna ambassadörer). 

Missförstå oss rätt, vi har inte slutat med att bedriva PR-kampanjer, men vi blev i och med covid-19 mer involverade i det organisatoriska arbetet hos våra kunder. Vilket inte är så konstigt; förutom tiotalet år av 100-tals uppdrag för just “organisations-Sverige” har vi alla arbetat både ideellt och professionellt i gräsrotsdrivna organisationer. Vi vet att kommunikation i sig inte förändrar, utan att det är vad organisationen gör som spelar störst roll. Aktivering är därför vårt ledord i alla kampanjer!

Summa summarum. Vi vågar påstå att våra uppdragsgivare känner sig hemma med oss (även om vi formellt är konsulter, som aldrig ska bli en fast del av verksamheten). Vi vet vilken skillnad det är mellan att vara en reklambyrå på söder och att producera kommunikation som fungerar i verkligheten för medlemmar, väljare och medborgare. På så vis är vi oftast helt rätt partner för er.