Din målgrupp kan mycket vara det viktigaste beslutet för din digitala annons

maj 14, 2019 10:40 f m

Hur bestämmer du din målgrupp på Facebook? Ofta så klickar vi bara på ”boost post” och riktar inlägget mot de som gillar vår sida eller de som är vänner till dito Facebookanvändare. Men visste du att du kan få rejält mycket större spridning och högre kvalitet på CTR om du använder anpassade målgrupper? Vi har exempel på där vi minskat CPC – cost per click – med 90 % (!) genom att använda anpassade målgrupper.

Så jobbar proffsen på digital marknadsföring

Det finns många smarta sätt att skapa anpassade målgrupper. Du kan till exempel basera dem på ”taggar”, och då menar vi inte hashtaggar som på Twitter. Nej, taggar är kod som din webbrowser läser in och som skickar information till t.ex. Google eller Facebook. Med hjälp av taggarna kan man både skapa ”remarketing” av annonser så att de som tidigare besökt din webbsajt får se fler av dina annonser, eller så kan Facebook skapa en målgrupp som liknar dina tidigare besökare på webbsajten.

Ett annat smart sätt är att bygga en målgrupp av de som bett om att få mer information av dig. Med vårt kampanj-CRM Toolbox.RED kan du automatiskt synkronisera dina kontakter med Facebook både för att skapa remarketing-kampanjer och för att skapa tvillingmålgrupper. Och ju fler kontakter du samlar in i din kampanj, desto exaktare blir din tvillingmålgrupp.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring? Kontakta oss[email protected] så hjälper vi dig!