Kommunal: Rättvisare pension

Kund: Kommunal 
Uppdrag: Pensionskampanj
Kategori: Strategi / Produktion / Verktyg

”Gör om, gör rätt”

Det var budskapet från Kommunal som en reaktion på riksdagens höjning av lägsta pensionsålder, från 61 till 64 år. Reformen, som började gälla 2020, skulle slå extra hårt mot just Kommunals medlemmar som ofta har fysiskt krävande arbeten, och som dessutom börjar jobba i betydligt lägre ålder än skrivsbordssittande tjänstemän. Konsekvensen? Ett hårt slag mot både privatekonomi och hälsa när man tvingas fortsätta jobba med förslitningsskador högt upp i åldern. 

Det spelar ingen roll hur många år ni höjer pensionsåldern – våra kroppar håller inte längre för det. Gör om – gör rätt! 


Den genomsnittliga pensionsåldern för Kommunals medlemmar är idag 63 år. Samtidigt har den förväntade medellivslängden för kvinnor i arbetaryrken sjunkit med 2,5 månader. Men för akademiker och tjänstemän ökar tvärtom den förväntade livslängden – ett faktum som pensionsreformen på inget sätt tog hänsyn till. 

Aktivering av gräsrötter

Kommunal aktiverade därför sina medlemmar i en progressiv kampanj som helt byggde på medlemmarnas vittnesmål. Resultatet blev den digitala kampanjen ”Gör om – gör rätt!” där inte bara medlemmar utan hela allmänheten uppmanades att göra sin röst hörd. 

Den 38-åriga lokalvårdaren Selma Salimi blev ansiktet utåt för de välfärdsarbetare som redan långt innan pension lider av förslitningsskador och daglig värk. Ett längre reportage och kortare delningsbilder med starka citat spreds genom riktad målgruppsannonsering på sociala medier. 

Kampanjen fick god exponering i media, här ett pressklipp från Sveriges Radio.

Selma och Tobias tog ett möte med ansvarigt statsråd

Genomslaget i media blev stort, bland annat lyftes kampanjen i Ekot, TV4-nyheterna, SVT:s Agenda och Dagens Nyheter.  Efter bara en månad hade över 28 000 svenskar skrivit under på Kommunals krav. Protestlistan överlämnades sedan personligen av Selma Salimi och Tobias Baudin till ansvarigt statsråd Ardalan Shekarabi. 

Kampanjens framgångsfaktorer var många – det medlemsnära budskapet, modet att ha en hög konfliktnivå i kommunikationen och fokus på datadriven spridning för att nämna några. 

Men den största framgången nåddes den andra september 2021 när Ardalan Shekarabi i kommande budget presenterade en ny trygghetspension direkt riktad till de personer som slitit ut kroppen och närmar sig pension. Ett stort steg i rätt riktning, som vi är tacksamma att ha fått vara en liten del av. Men om vi känner Kommunal rätt kommer kampen att fortsätta – för en bättre pension för alla.

Pensionskampanjen sköts ut från delta.kommunal.se, plattformen som bygger på vårt verktyg Forward.