#minmamma

Kund: Kommunal 
Uppdrag: Påverkanskampanj
Kategori: Strategi / Koncept / Produktion

Inhouse-redaktion på politisk nyhetssajt med Redline

Tillsammans med hiphipduon Mohammed Ali och skivbolaget Redline ville Kommunal lyfta fram mammorna som får svensk välfärd att fungera – varje dag. Mammorna Shukri Rybak och Nasik Aziz, båda medlemmar i Kommunal, bar tillsammans med sina söner kampanjen.

Lösningen för största möjliga påverkan var att bygga upp vår tids första inhouse-redaktion på den politiska sajten Politism. Med trafik från Aftonbladet fick artiklarna som skrevs stor spridning utanför den vanliga målgruppen. Idag används native mestadels till produktplacering vilket visar på att det krävs bra material för att lyckas med metoden inom påverkan och opinionsbildning. 

Hiphop-duon Mohammed Ali hade två mammor som arbetade inom kommunala yrken. Kampanjen blev deras sätt att ta strid för alla medlemmar i Kommunal.

– Varför ska våra mammor, undersköterskan och kokerskan, ha sämre villkor bara för att de är kvinnor? Det är dags att politiken väljer välfärden och levererar politik som stöder våra mammor i deras kamp för bättre villkor, säger Mohammed Ryback, ena halvan av Mohammed Ali.

Med kampanjen #minmamma riktade Kommunal strålkastarljuset på vilka det är som dagligen bär upp välfärden – i äldreomsorgen, i förskolan och i skolköken – men likförbannat ständigt underprioriteras genom nedskärningar, sämre anställningsvillkor och låga löner. Med film, datadriven annonsering på sociala medier och gammal hederlig affischering på stan fick frågan om jämställda löner en rejäl skjuts inför det kommande valåret. 

Mammorna – medlemmar i Kommunal – fick träffa Stefan Löfven under S-kongressen 2015. Kort därefter meddelades att rätten till heltid och delade turer ska bort.

Hashtaggen #minmamma toppade Twitter, fick stort genomslag i media och på Socialdemokraternas kongress en kort tid efter kampanjstart fattades äntligen beslutet om rätt till heltid och att stoppa delade turer och allmän visstid. En tydlig delseger i målet om jämställda löner – men kampen fortsätter.

För som Mohammed Ryback säger i kampanjfilmen:

– Dom är Sveriges ryggrad. Att vi inte backar upp dom… Det är det som är knas. 

Kampanjen var den första i sitt slag som hade en inhouseredaktion i samarbete med sin tids största politiska sajt.