Kommunal: Made by Kommunal

Kund: Kommunal
Uppdrag: Valkampanj (2018)
Kategori: Strategi / Produktion / Spridning / Verktyg

Stödet för SD halverades

Kommunals valkampanj kom att definiera den mobilisering som arbetarrörelsen uppbådade i valets slutspurt. Trots att bruset är som störst i slutet av en valrörelse lyckades Kommunal sticka ut. Det var framförallt valorganisationen – medlemmarna i Kommunal – som möjliggjorde prestationen. Cirka en kvarts miljon medlemmar ringdes upp. Det övergripande budskapet var att “välfärd är trygghet”, att ge fakta om hur de olika partiernas politik de facto påverkar välfärden. Kampanjen både byggdes upp och driftades inifrån och ut; våra leveranser var lika mycket våra som vår kunds. Och alla produktioner gjordes av och för medlemmarna, därav namnet “Made by Kommunal”. Resultatet – SD halverade sitt stöd och Kommunals facklig-politiska samverkan med S visade prov på framgång.

Mobilisering som stack ut på SVT:s kartläggning

Framförallt var det valorganisationen som möjliggjorde den framgångsrika kampanjen – där andelen uppmätta SD-röster halverades – från lokala förtroendevalda och engagerade gräsrötter till en “valredaktion” där vi som byrå arbetade inhouse. I SVT:s kartläggning av de mest engagerande länkarna hamnade också Kommunals minikampanj om minutscheman i äldreomsorgen på andra plats.

Utklippt från SVT:s valkartläggning av spridda länkar på sociala medier. Kommunals kampanj som nr 2 i kategorin ”äldreomsorg”.

Allt annat än hero – minikampanjer

Medlemmarna i Kommunal kallas stundtals för välfärdens hjältar men i vår värld är “hero” förknippad med en XL-kampanj, oftast en dyr reklamfilm, som ska “göra jobbet självt” (sådana kampanjer hör till historieböckerna) . Istället för att ta fram en stor kampanj för att enbart kommunicera slogans jobbade vi aktivt med minikampanjer.

Genom att lyfta konkreta sakfrågor som stärkte huvudbudskapet byggdes snabba, spetsiga kampanjer som aktiverade gräsrötter på ett sätt som breda kampanjer sällan lyckas med. Valkampanjen blev på så vis mer skalbar när resurser kunde fokuseras på de minikampanjer som slog rätt hos målgruppen. Den mest framgångsrika kampanjen – ”Stoppa minutscheman” – samlade in mer än 12 000 kontakter och delades näst mest inom sin kategori i hela landet, under hela valåret.

Facebookannons för ”Välfärdsvalet” från Kommunal

Fakta vs. värderingar

Det är förvisso sant att värderingar är grundläggande att lyfta fram som skillnad mellan politiska budskap och partier – få människor brinner för sifferexcercis eller röstar teknokratiskt. Människor vill dock få beslutsunderlag för sina ställningstaganden, något partier oftast är mindre bra på.

Kommunal tog fasta på detta, insåg att “medlemmarna vill och behöver veta vad ett regeringsskifte för med sig, oavsett vad hen har för värderingar”. Därför tog vi fram webbtjänsten “Välfärdsvalet”, en jämförande sida där besökare kunde sortera partiernas politiska förslag efter yrke och kommun. Det var väldigt effektivt när vi kunde mäta vilka partier som respektive besökare klickade på. 

Webbtjänsten ”Välfärdsvalet” där fakta visades om vad partiernas budgetförslag innebär där du bor.

En kvarts miljon medlemmar fick ett samtal

Det är medlemmarna i Kommunal som är musklerna. Sedan valet 2014 har vi hjälpt Kommunal att genomföra samtalskampanjer, av och för medlemmar. Ringverktyget Phonebank (från Toolbuilders) användes i valet 2018 med stor framgång. I valutvärderingen efter valet tillskrevs det långsiktiga arbetet med att öva, förbättra och genomföra ringkampanjer som en av flera betydande fördelar. Organisationen lär sig kollektivt och inför kommande val går det snabbare att komma igång.

En annan stor fördel var att medlemmar i Kommunal, som blir uppringda, helt enkelt får en lika unik som personlig kontakt med sin fackförening. Ett värde i sig som växer i styrka när organisationen valrörelse efter valrörelse ringer igenom medlemslistorna.

Faksimil från tidningen Kommunalarbetaren om Kommunals ringkampanj.