Fotbollsklubben som ökade donationerna
Idrotten har en betydande positiv inverkan på vårt samhälle, särskilt föreningsidrotten för barn och ungdomar. På grund av socioekonomiska utmaningar har inte alla barn möjlighet att delta i idrott, vilket kan ha förödande konsekvenser för både individer och samhället som helhet. Rågsved är ett av de områden där barn och unga har det särskilt svårt. Alla har inte råd att betala medlemsavgifter till idrott och det är svårt för ideella föreningar att öka intäkterna. Hösten 2023 var läget akut.
När Rågsveds IF frågade våra vänner på The Swedish Thing om de kunde hjälpa till blev svaret att det ville de absolut. Vi på Great Beyond blev inkopplade för kampanjutveckling tillsammans med Keithys. Idrotten har många positiva egenskaper och är en direkt källa till glädje och meningsfull fritid. Detta var ett perfekt tillfälle för att göra en insats, inte minst i en tid av växande klyftor och ökad kriminalitet. Men hur skulle vi bidra med något som hjälper både på kort som lång sikt?
Vår insikt – som vi praktiserat i projekt efter projekt – är att allt börjar och slutar med engagemang. Och i en reklamtrött värld krävs äkta engagemang. Därför testade vi vår engagemangsmodell, som vi använder i vanliga byråprojekt. I fallet med Rågsveds IF använde vi oss av lokala varumärken och ambassadörer för att genomföra en designtävling, av och för områdets unga talanger. Parallellt berättade Rågsveds IF storyn i media. Därefter aktiverade vi noggrant utvalda personer som via sociala medier länkade vidare sina nätverk till en framtagen gåvoshop. Och vinnaren av designtävlingen hyllades med ett lyckat event.
Insatsen var en teamprestation. Vi var väldigt många personer som hjälpte till och det var nog därför det blev en succé med rekordmånga donationer. Framförallt finns det en grund för Rågsveds IF att bygga vidare på. För vår del fick vi vara med och göra en viktig (och rolig!) samhällsinsats. Dessutom fick vi testa vår engagemangsmodell i ett utmanande projekt. En modell vi under resans gång vidareutvecklade med kompisarna på Kehitys och The Swedish Thing och som vi ser fram emot att applicera på fler problem och målgrupper.