ABF: Demokratins självförsvar

Kund: ABF 
Uppdrag: Kampanj om källkritik
Kategori: Koncept / Produktion

Idag kan vem som helst starta en hemsida, blogg eller ett konto på Facebook eller Twitter för att sprida ”nyheter” utan att redovisa sitt syfte. Samtidigt använder 56 procent av alla i Sverige sociala medier som sin främsta nyhetskälla. Detta är nyhetskällor som står helt utan publicistiskt ansvar eller journalistiskt övervägande.

Hur ska man kunna avgöra om informationen man tar del av är sann? Svaret är källkritik. För utan att förstå och granska källorna riskerar vi att dela nyheter och budskap på nätet som inte stämmer. Aldrig förr har källkritik varit viktigare. Inte minst i det tidevarv vi just nu befinner oss i där de högerextrema krafternas diskurs länge har dominerat på sociala medier. Därför lanserade ABF kampanjen “Viskleken”.

Nyhetskällor utan publicistiskt ansvar

Det var ABF:s ingång till ett projekt om källkritik på internet som initierades 2016. Fake news hade genom Donald Trumps valkampanj i USA blivit ett vedertaget begrepp och människor delade “nyheter” från sajter som Nyheter Idag, Avpixlat och Fria Tider utan att ha koll på vilka politiska ideologier som låg bakom. Då ABF länge framhållit att folkbildning är demokratins självförsvar, var det självklart att också erbjuda folkbildning i källkritik.

Alternativa högern storsatsade på nyhetssajter i mitten av 2010-talet. Resultatet var att trovärdiga källor ifrågasattes samtidigt som rena lögner spreds på andra sajter.

Kampanjfilmer för effektiv spridning 

Kampanjsajten viskleken.se delade med sig av konkreta verktyg för granskning av digitala avsändare och listade relevant läsning för den som ville fördjupa sig i frågan. I tre kampanjfilmer med just viskleken som grepp illustrerades även, på ett lättsamt sätt, konsekvensen av att inte ifrågasätta ursprungskällor. Fakta ersätts av ”Jag har hört” och den individuella magkänslan får avgöra vad som är sanning eller ej. Så kan vi inte ha det i ett civiliserat samhälle.