Värvning av barnmorskor

  • Kund: Vårdförbundet
  • Uppdrag: Broschen som gör skillnad
  • Kategori: Produktion / Spridning

Hösten 2020 gjorde Vårdförbundet en ny satsning för att värva fler barnmorskor som medlemmar. Ett led i satsningen var att lansera en brosch specifikt för barnmorskemedlemmar att bära på sina arbetskläder. Broschen togs fram av smyckesdesignern Syster P i samråd med Vårdförbundet.

I samband med lanseringen producerade vi ett antal korta filmer i syfte att marknadsföra broschen och medlemskapet på sociala medier. Filmerna, som fick över 200 000 visningar, representerade två olika perspektiv.

Broschen blev snabbt uppmärksammad och filmen fick över 200 000 visningar.

Barnmorskan Gemma berättar om varför hon blev barnmorska och på vilket sätt broschen är kopplad till yrkesstolthet medan designern avslöjar betydelsen bakom designen och hur processen att ta fram broschen gick till. Vi ville belysa barnmorskans livsviktiga roll i olika faser av människors liv. Men samtidigt lyfta fram Vårdförbundets roll i kampen för rättvisa löner och rimliga arbetsvillkor i barnmorskans yrkesliv.

Delar av broschens intäkter går till den internationella kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna. På så vis gör broschen inte bara skillnad för de barnmorskor som bär den utan också för andra kvinnor världen om.