Till greatbeyond.se

Välfärds­kampanj

Kampanjen #MINMAMMA kom att bli en av Kommunals mest framgångsrika kampanjer någonsin. Var det för att hiphop-duon Mohammed Ali med deras välfärdsarbetande mammor byggde kampanjen? Svar: Ja. Utan Nasik och Shukri hade kampanjen aldrig varit lika effektiv. När statsminister Stefan Löfven träffade kokerskan och undersköterskan på S-kongressen i Västerås 2015 föll en viktig politisk fråga på plats: Rätten till heltid. Utan kampanjen hade nog aldrig löftet till Kommunal utlovats.

En stor del av kampanjen, som gav god spridning (förutom “äktheten”), var samarbetet med musikstudion Redline och deras unika kanaler till nya grupper av aktivister. En annan viktig del var samarbetet med Politism, som under kampanjen byggde upp en native-redaktion för kampanjen: c/o Kommunal. På egen nyhetsplats kunde en egen redaktion producera och publicera texter, som lades i Politisms eget flöde men med tydligt native-märkning. Native är ett helt nytt sätt för media att jobba, en slags kombination mellan redaktionell text och annonsering.