Strategi och kampanj

Från sms-lån och “Made by Kommunal” till skolboksexempel på digital kampanj.

Till greatbeyond.se

Strategi och kampanj

Allt började med att stoppa sms-lånen

Inför EU-valet 2009 var vi med och tog fram Ardalan Shekarabis kampanjkoncept “Skuldsatt”. Hans EU-val kom att slå igenom bruset mer än någon annan kampanj. I botten fanns ett ambitiöst politiskt program om bland annat nyfattigdomen i samhället, närmare 700 000 medborgare hade fastnat i skuldfällan hos Kronofogden. Genom att gå ut med budskapet “Stoppa sms-lånen” blev Ardalan inbjuden ett flertal gånger till SVT och lokal media plockade upp nedbrytbara siffror på länsnivå om den lavinartade ökningen. Och tusentals ville gå med i kampanjen, långt innan “engagemangskampanjen” var ett begrepp.

Made by Kommunal

Närmare tio år senare, 2018, fick vi fullserviceuppdraget att hjälpa Kommunal i valrörelsen. Vi hade bistått fackföreningen redan 2014 men denna gång hade vi möjligheten att samordna såväl strategi och produktion med egenutvecklade digitala verktyg. Internt föddes begreppet “Made by Kommunal”: Istället för en traditionell, massiv insats byggdes hela kampanjen av och för medlemmar kopplat till prioriterade yrkesgrupper. Vi visste inte vilken insats som skulle ge bäst utdelning, utan allt testades i realtid och anpassades efter rörliga onlinebudgetar.

Skol­boks­exempel på digital kampanj

Över 80 procent av svenska folket vill att vinstuttagen från välfärden ska stoppas. Ändå sätter inte politikerna stopp för det.

När regeringens utredning om vinster i välfärden gick ut på remiss våren 2017 var kritiken från borgerligt håll högljudd. När Svenskt Näringsliv uppmuntrade sina medlemsorganisationer att skicka in negativa remissvar svarade LO med kampanjen #stoppavinstjakten. För första gången kunde vanligt folk göra sin röst hörd.

På kampanjsidan kunde vem som helst skicka in sin åsikt om vinster i välfärden – något som blev populärare än vi någonsin hade kunnat tro. På mindre än en vecka engagerade sig tusentals personer i kampanjen och fler än 11 000 svenskar kom att skicka in sina remissvar via vår kampanjsajt.

Kampanjen fick både Socialdemokraterna att ta tydlig ställning mot vinstjakten och gjorde vinster i välfärden till en av årets mest omdiskuterade frågor.

#MinMamma

#MINMAMMA blev en av Kommunals mest framgångsrika kampanjer någonsin. Var det för att hiphopduon Mohammed Ali och deras välfärdsarbetande mammor byggde kampanjen? Svar: Ja. Utan Nasik och Shukri hade kampanjen aldrig varit lika effektiv.

En stor del av kampanjen bestod av samarbetet med musikstudion Redline och deras unika kanaler till nya grupper av aktivister. En annan viktig del var samarbetet med sajten Politism som skapade en native-redaktion för kampanjen: ℅ Kommunal. På egen nyhetsplats kunde en kampanjredaktion producera och publicera texter.

Kombinationen av att två hårt arbetande mammor fick utrymme att berätta om sin vardag och nya kanaler för spridning gav resultat. När statsminister Stefan Löfven träffade kokerskan Nasik och undersköterskan Shukri på S-kongressen i Västerås 2014 föll en viktig politisk fråga på plats: Rätten till heltid. Utan kampanjen hade nog aldrig löftet till Kommunal utlovats.