Till greatbeyond.se

#MINMAMMA

#MINMAMMA blev en av Kommunals mest framgångsrika kampanjer någonsin. Var det för att hiphopduon Mohammed Ali och deras välfärdsarbetande mammor byggde kampanjen? Svar: Ja. Utan Nasik och Shukri hade kampanjen aldrig varit lika effektiv.

En stor del av kampanjen bestod av samarbetet med musikstudion Redline och deras unika kanaler till nya grupper av aktivister. En annan viktig del var samarbetet med sajten Politism som skapade en native-redaktion för kampanjen: ℅ Kommunal. På egen nyhetsplats kunde en kampanjredaktion producera och publicera texter.  

Kombinationen av att två hårt arbetande mammor fick utrymme att berätta om sin vardag och nya kanaler för spridning gav resultat. När statsminister Stefan Löfven träffade kokerskan Nasik och undersköterskan Shukri på S-kongressen i Västerås 2014 föll en viktig politisk fråga på plats: Rätten till heltid. Utan kampanjen hade nog aldrig löftet till Kommunal utlovats.